Πέμπτη, 29 Σεπτεμβρίου 2016

«Μα… τι μου συμβαίνει;» της Τζάκι Μπέιλι

«Μα… τι μου συμβαίνει;» της Τζάκι Μπέιλι, από τις Εκδόσεις Μεταίχμιο 
(Εικονογράφηση: Σάρα Νέιλερ, Μετάφραση: Φανή Πανταζή, Πρώτη έκδοση στην παρούσα μορφή: Φεβρουάριος 2016)

Γράφει η Ράνια Μπουμπουρή
Η Τζάκι Μπέιλι, επιμελήτρια εκδόσεων και συγγραφέας πολλών βιβλίων για παιδιά, υπογράφει το παρόν έργο –Μα… τι μου συμβαίνει;– με τον επεξηγηματικό υπότιτλο: «Ένα βιβλίο για την ανάπτυξη και τη σεξουαλική διαπαιδαγώγηση».
Πρόκειται για ένα εικονογραφημένο βιβλίο 80 σελίδων, με κατατοπιστικές εικόνες και αρκετά μεγάλα τυπογραφικά στοιχεία, το οποίο απευθύνεται σε παιδιά από 10 ετών και πάνω. Οι τίτλοι των 12 κεφαλαίων του μας πληροφορούν ακριβώς για το περιεχόμενό του: «Το εκπληκτικό σώμα σου», «Πώς δημιουργήθηκα;», «Πώς μεγάλωσα;», «Μπαίνοντας στην εφηβεία», «Όλα αλλάζουν», «Κι άλλα σχετικά με το σώμα», «Μόνο για κορίτσια», «Μόνο για αγόρια», «Πώς νιώθεις;», «Σχέσεις», «Εσύ και οι άλλοι», «Να είσαι υγιής κι ευτυχισμένος». Στο τέλος, δίνονται: α) πληροφορίες για οργανισμούς όπου μπορεί ν’ απευθυνθεί κανείς για συμβουλές, β) σύντομο λεξιλόγιο και γ) ευρετήριο όρων.
Το βιβλίο παρουσιάζει το ανθρώπινο σώμα, με τις ομοιότητες και τις διαφορές ανάμεσα στα δύο φύλα, καθώς και το θαυμαστό ταξίδι της γέννησης ενός ανθρώπου. Κι έπειτα, το εξίσου θαυμαστό ταξίδι της ανάπτυξης του ανθρώπινου σώματος. Μεγάλο μέρος του αφιερώνεται, βέβαια, στην εφηβεία και στις μεταβολές που παρατηρούνται, εξωτερικά και εσωτερικά, καθώς το παιδικό σώμα αναπτύσσεται και αποκτά την ικανότητα για αναπαραγωγή. Η εικόνα της παρέας έξι παιδιών που συζητούν, η οποία έξυπνα έχει επιλεγεί και για το εξώφυλλο του βιβλίου, θα μπορούσε κάλλιστα να είναι η εικόνα παιδιών Ε’-ΣΤ’ τάξης στο προαύλιο ενός ελληνικού δημοτικού σχολείου:
«Μπήκες στην εφηβεία;»
«Α, ναι. Εδώ και καιρό».
«Δεν ξέρω».
«Αποκλείεται!»
«Νομίζω…»
«Τι είναι εφηβεία;»
Τι είναι εφηβεία, λοιπόν; Πώς αρχίζει η εφηβεία; Ποια μηνύματα στέλνει το σώμα και ποιες αλλαγές υφίσταται; Ύψος, κόκαλα, μύες, στήθη, γοφοί και καμπύλες, σωματικό λίπος, εξωτερική εμφάνιση, διατροφή, κοροϊδία και πειράγματα, τριχοφυΐα, ιδρώτας και βακτήρια, φωνή, σπυράκια και ακμή, γυναικεία περίοδος, ορμόνες, στύση, σωματική υγιεινή, συναισθηματικές διακυμάνσεις, κόντρες με την οικογένεια, ισορροπία, εξερεύνηση του εαυτού… όλ’ αυτά είναι πολύ σημαντικά θέματα και όλα έχουν τον χώρο τους στο παρόν έργο. Που, απολύτως ομαλά, περνά κατόπιν στο θέμα των σχέσεων, φιλικών και ερωτικών, καθώς και στο θέμα της ασφάλειας εκτός αλλά και, λόγω διαδικτύου και κινητών, εντός σπιτιού.
Είναι ένα βιβλίο καλογραμμένο και κατατοπιστικό, το οποίο καθίσταται απαραίτητο λόγω του τεράστιου κενού που υπάρχει στο εκπαιδευτικό μας σύστημα ως προς το μείζον θέμα της σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης. Ως μητέρα δύο παιδιών, 10 και 7,5 ετών, το συνιστώ θερμά.
Βρείτε το εδώ

Διαλέξεις του Μπόμπι Ροθ στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών με ελεύθερη είσοδο!

Η Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών παρουσιάζει τον βραβευμένο σκηνοθέτη, σεναριογράφο και παραγωγό Μπόμπι Ροθ, που είναι κυρίως γνωστός από τηλεοπτικές σειρές και επεισόδια όπως τα Prison BreakThe InsidersLost,Grey's AnatomyThe MentalistCriminal MindsHawaii Five-0 κ.ά., καθώς και από τις ταινίες HeartbreakersCircle of PowerThe BossSon και Independence Day.

Εκτός όμως από τα 80 και πλέον τηλεοπτικά επεισόδια, τις 25 τηλεταινίες και τις 13 κινηματογραφικές ταινίες, ο Μπόμπι Ροθ είναι επίσης ένας καταξιωμένος δάσκαλος που έχει δημιουργήσει πρωτότυπο εξειδικευμένο εκπαιδευτικό υλικό, με τη μορφή σειράς ντοκιμαντέρ για σκηνοθέτες, σεναριογράφους και άλλους επαγγελματίες του κινηματογράφου, με τον τίτλο A Director Prepares.

Πρόκειται για 10 εικοσάλεπτα θεματικά επεισόδια που, εκτός από τον εκπαιδευτικό τους χαρακτήρα, συνιστούν και μια πολύ ενδιαφέρουσα ψυχαγωγική σειρά για κάθε σινεφίλ, ο οποίος μπορεί να δει από την «κλειδαρότρυπα» τα γυρίσματα και τους ηθοποιούς από τις αγαπημένες του σειρές και να μυηθεί στα μυστικά του κινηματογράφου και της τηλεόρασης και, γενικότερα, στα παρασκήνια της οπτικοακουστικής βιομηχανίας.

Στις 29 Σεπτεμβρίου θα παρουσιαστούν τρεις μεγάλου μήκους ταινίες του και στις 30 Σεπτεμβρίου 10 εικοσάλεπτα θεματικά επεισόδια με τη μορφή ντοκιμαντέρ, όπου η κάμερα εισβάλλει στις πρόβες και τα γυρίσματα των πιο διάσημων αμερικανικών τηλεοπτικών σειρών.


Η είσοδος είναι δωρεάν και τηρείται σειρά προτεραιότητας.
Η διανομή των δελτίων εισόδου ξεκινά 1 ώρα πριν από την εκδήλωση.
Θα υπάρχει ταυτόχρονη διερμηνεία και τις δύο ημέρες.


Περισσότερες πληροφορίες και αναλυτικά το πρόγραμμα των παρουσιάσεων μπορείτε να δείτε εδώ: http://www.sgt.gr/gre/SPG1763

Σάββατο, 24 Σεπτεμβρίου 2016

Διαγωνισμός για 3 αντίτυπα από "Το πέρασμα" του Κωνσταντίνου Τζαμιώτη

Το lesvosnews.net αγαπάει το βιβλίο και, σε συνεργασία με τις Εκδόσεις Μεταίχμιο, προσφέρει στους αναγνώστες του 3 αντίτυπα από το μυθιστόρημα του Κωνσταντίνου Τζαμιώτη «Το πέρασμα».

Η προθεσμία του διαγωνισμού λήγει την Πέμπτη 6 Οκτωβρίου, στις 12 τα μεσάνυχτα, και οι τυχεροί θα ενημερωθούν εντός 48 ωρών με προσωπικό μήνυμα στο προφίλ τους στο facebook.  Για να λάβετε μέρος, αφήστε ένα σχόλιο π.χ. "συμμετοχή στο διαγωνισμό" κάτω από τη δημοσίευση αυτή στο lesvosnews.net ή στην κοινοποίηση της παρούσας δημοσίευσης στη σελίδα μας στο  facebook. 
 
Οι νικητές που κατοικούν στην Αττική θα παραλάβουν το αντίτυπό τους από τον Πολυχώρο Μεταίχμιο (Ιπποκράτους 118, Αθήνα, τηλ. 211.300.3580). Οι νικητές που κατοικούν στην υπόλοιπη Ελλάδα θα το λάβουν ταχυδρομικά κατόπιν συνεννόησης, αφού δώσουν την ταχυδρομική τους διεύθυνση και ένα τηλέφωνο επικοινωνίας, με έξοδα αποστολής των Εκδόσεων Μεταίχμιο.
 
Μια πρώτη γεύση από «Το πέρασμα»:
 
Μια χειμωνιάτικη νύχτα, ένα καράβι γεμάτο πρόσφυγες ναυαγεί σ’ ένα μικρό νησί του Αιγαίου. Οι λιγοστοί ντόπιοι κάνουν ό,τι μπορούν, όμως ο κακός καιρός, η γραφειοκρατία και η πρακτική αδυναμία των Αρχών καθυστερούν τη μεταφορά των νεοφερμένων στο γειτονικό μεγάλο νησί. Έτσι, οι δύο κοινότητες αναγκάζονται να συνυπάρξουν για τέσσερις ολόκληρες ημέρες.
 
Με τον αριθμητικό συσχετισμό και τις αντικειμενικές δυσκολίες να θέτουν τους δικούς τους κανόνες, μια σειρά από γεγονότα θα δοκιμάσουν τις αντοχές όλων.
 
Ένα βιβλίο για την αναπόφευκτη και βίαιη συνάντηση διαφορετικών κόσμων, την ανάγκη όλων για ασφάλεια και ελευθερία αλλά και την κοινή ανθρώπινη μοίρα απέναντι στο βάρος της Ιστορίας.
 
Διαβάστε περισσότερα για το βιβλίο εδώ
 
Λίγα λόγια για τον συγγραφέα:
 
Ο Κωνσταντίνος Τζαμιώτης γεννήθηκε το 1970. Σπούδασε κινηματογράφο. Ζει στην Αθήνα. Βιβλία του: Η πόλη και η σιωπή (2013)Η εφεύρεση της σκιάς (2008), Παραβολή (2006)Ο βαθμός δυσκολίας (2005), Βαθύ πηγάδι (2003)Η συνάντηση (2002). Διηγήματά του έχουν δημοσιευτεί σε περιοδικά, ανθολογίες και συλλογικές εκδόσεις. Το πρώτο του θεατρικό έργο, Ουδέτερη ζώνη, απέσπασε Κρατικό Βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου θεατρικού συγγραφέα. Το έργο του Μια εξαιρετικά απλή δουλειά περιλήφθηκε στην Ευρωπαϊκή Ανθολογία Θεάτρου. Κείμενά του και άρθρα για θέματα πολιτισμού και σύγχρονης τέχνης έχουν μεταφραστεί σε αρκετές γλώσσες.

Πέμπτη, 22 Σεπτεμβρίου 2016

Οι "Όρνιθες" σε ζωντανή αναμετάδοση από τη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών!

Για όσους δεν μπόρεσαν να βρουν εισιτήριο για τους Όρνιθες του Αριστοφάνη, σε σκηνοθεσία Νίκου Καραθάνου, η Στέγη συνδέει για μία μόνο βραδιά την Κεντρική Σκηνή της με τα σπίτια όλων. Την Παρασκευή 23 Σεπτεμβρίου, ώρα 20:30, συντονιστείτε με το sgt.gr και δείτε την παράσταση ζωντανά!

Σημείωση: Το βίντεο θα αναμεταδοθεί μόνο ζωντανά. Μετά το τέλος της παράστασης δεν θα είναι διαθέσιμο.

Περισσότερες πληροφορίες εδώ: http://www.sgt.gr/gre/SPG1808/

"Ο εραστής της Άννας" της Αγγελικής Βόρνινγκ

«Ο εραστής της Άννας» της Αγγελικής Βόρνινγκ, από τις Εκδόσεις της Εστίας (Πρώτη έκδοση: Απρίλιος 2016)

Γράφει η Ράνια Μπουμπουρή
Η συγγραφέας Αγγελική Βόρνινγκ γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη και μεγάλωσε στη μεταπολεμική ατμόσφαιρα της πόλης. Σπούδασε Γαλλική και Ελληνική Φιλολογία και ακολούθησε διευρυμένες σπουδές στην Ιστορία Λογοτεχνίας και Πολιτισμού στη Γαλλία και στη Δανία, και στην Ιστορία της Τέχνης στην Ιταλία. Εργάστηκε ως καθηγήτρια στη μέση και τριτοβάθμια εκπαίδευση στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Ο εραστής της Άννας είναι το τελευταίο της μυθιστόρημα.
Σύμφωνα με την υπόθεση, η 37χρονη Άννα, ηθοποιός σε αθηναϊκό θέατρο, φεύγει για μια σύντομη πασχαλινή απόδραση σ’ ένα κυκλαδίτικο νησί, όπου έναν μήνα νωρίτερα είχε ζήσει μια σύντομη ερωτική ιστορία με τον Παύλο. Δεν είναι σίγουρο αν τον έχει ερωτευτεί, το σίγουρο είναι ότι έχει ανάγκη την ανθρώπινη και ερωτική επαφή στην παρούσα φάση της ζωής της: «Και να μην υπήρχε ο Παύλος, θα τον είχε επινοήσει» (σελ.13). Οπωσδήποτε και τη συντροφικότητα: «Κι η ανεξάντλητη ανάγκη για συντροφικότητα με τον ντουνιά δεν είναι παίξε γέλασε, με νησί ή χωρίς. Όμως η πληρότητα ψηλαφίζεται με την αλληλεγγύη, όχι με τον έρωτα. Θα έπαιρνε όρκο γι’ αυτό η Άννα» (σελ.28).
Η Άννα είναι μια γυναίκα δυναμική, που πέρασε την παιδική της ηλικία στη Γερμανία προσπαθώντας ν’ αποδείξει στους γονείς της ότι αξίζει, και την εφηβεία της στο σπίτι της γιαγιάς της στα Εξάρχεια, προσπαθώντας να εκδηλώσει την αγανάκτησή της για την κυρίαρχη ηθική και τις προδιαγραφές της κοινωνικής επιτυχίας. Ο χαρακτήρας της φωτίζεται πολύπλευρα με σύντομες αλλά αιχμηρές αναδρομές στο παρελθόν, με τις σκέψεις και τις αντιδράσεις της στο παρόν. «Από τον φόβο μπροστά στο άγνωστο προτιμούσε πάντα την αγωνία μπροστά στην επόμενη στιγμή» (σελ.132). Δεν το είχε θεωρήσει σκόπιμο να ενημερώσει από πριν τον Παύλο για την εξόρμησή της στο νησί, ούτε αυτός το ήθελε, έτσι μιλούν τηλεφωνικά αφού φτάσει εκεί και κλείνουν ραντεβού. Μόνο που ο Παύλος δεν εμφανίζεται ποτέ, ούτε και απαντά κατόπιν στο τηλέφωνο.
Η Άννα τον αναζητεί και υιοθετεί ρόλο ντετέκτιβ: ρωτά γι’ αυτόν, βρίσκει το σπίτι του, σκαλίζει στοιχεία, ανακαλύπτει αποδείξεις που στοιχειοθετούν πολλά. Παράλληλα, προσπαθεί να ερμηνεύσει τα συναισθήματά της: «Αυτή, τόσο προπονημένη στο εφήμερο, είχε κουρνιάσει στο κάτι παραπάνω του έρωτα, περιμένοντας να της κληροδοτηθεί το μέλλον. […] Δεν ήταν δικαίωση της ύπαρξής της ο έρωτας, μόνο μια άναρχη απόπειρα για κάποια τάξη στο χάος» (σελ.143). «Οι σχέσεις συνήθως δεν αποτελειώνουν μέσα μας με κάθετη τομή, συνεχίζονται ερήμην μας, ακρωτηριασμένες, με απομεινάρια που συχνά αυτονομούνται, κι άντε ν’ αναγνωρίσεις την προέλευσή τους» (σελ.176). Κι έπειτα, γνωρίζοντας ορισμένα από τα πρόσωπα που κινούν τα νήματα στο νησί, η Άννα βρίσκεται ενώπιον σημαντικών διλημμάτων για το ποιες θα πρέπει να είναι οι επόμενες κινήσεις της.
Εξαιρετικά γοητευτική η γραφή της Αγγελικής Βόρνινγκ, ολοζώντανοι οι διάλογοι, ιδιαίτερες οι περιγραφές τοπίων, συναισθημάτων και καταστάσεων: «Ένας δυνατός αέρας ήρθε αιφνιδιαστικά και βάλθηκε να κάνει του κεφαλιού του. Τρέλανε τις φτερωτές των ανεμόμυλων. Άρπαξε εφημερίδες και τραπεζομάντιλα από τα τραπεζάκια. Σάρωσε σακούλες, χτύπησε παντζούρια, έστειλε το χνότο της θάλασσας ψηλά ως το καμπαναριό της ενετικής εκκλησίας. Πού να πήγε τον ψηλό, άσπρο σκούφο ενός μάγειρα; Ανασήκωσε και στροβίλισε το κόκκινο φόρεμα της Άννας στο κορμί της για λογαριασμό κάποιου νεαρού ψαρά, που την κοιτούσε να περνά μέσα από τα τζάμια ενός κουρείου, χαϊδεύοντας το μουστάκι του» (σελ.140). Ένα ωραιότατο μυθιστόρημα, που το προτείνουμε θερμά.
Βρείτε το εδώ

Τετάρτη, 21 Σεπτεμβρίου 2016

Χορός στους δρόμους της Αθήνας από τη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών

Ένα απροσδόκητο Σαββατοκύριακο γεμάτο σύγχρονο χορό σε ένα φεστιβάλ «ανοιχτού χώρου»! Η Trisha Brown, o Βoris Charmatz, o Willi Dorner και ο Γιάννης Μανταφούνης κατακλύζουν την πόλη και μας περιμένουν με ελεύθερη είσοδο το Σαββατοκύριακο 1-2 Οκτωβρίου 2016.
Ένα μίνι φεστιβάλ με outdoor χορευτικές δράσεις που θα απλωθεί σε διάφορες ώρες της ημέρας, με τοπία νυχτερινά από τον Boris Charmatz, μια «αναδρομική» της πρώιμης δουλειάς της διάσημης Αμερικανίδας χορογράφου Τrisha Brown, intimate εμπειρίες από τον Γιάννη Μανταφούνη, αλλά και απροσδόκητες, ακτιβιστικού τύπου παρεμβάσεις στο αθηναϊκό κέντρο από τον Willie Dorner. 

Αναλυτικά το πρόγραμμα του Dancing Athens:

Cie. Willi Dorner, bodies in urban spaces 

1 Οκτωβρίου 2016 | 18:00
Πλατεία Συντάγματος

Γιάννης Μανταφούνης & Aoife McAtamney, One One One 

2 Οκτωβρίου 2016 | 11:00
Μουσείο Ακρόπολης - Προαύλιο 

Trisha Brown, In Plain Site 

1 & 2 Οκτωβρίου 2016 | 12:00
Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης 


Boris Charmatz, danse de nuit

1 & 2 Οκτωβρίου 2016 | 21:00
Πλατεία Κοτζιά 

Περισσότερες πληροφορίες εδώ: http://www.sgt.gr/gre/SPG1718/

Τρίτη, 20 Σεπτεμβρίου 2016

Παρέα με τον παππού και τη γιαγιά στον "Λόφο με τα παραμύθια"

Με δύο από τα πιο αγαπητά πρόσωπα της οικογένειας, τον παππού και τη γιαγιά, θα ασχοληθεί την Κυριακή 25 Σεπτεμβρίου, η ομάδα των μικρών βιβλιόφιλων, στον "Λόφο με τα παραμύθια". Με αφορμή το υπέροχο βιβλίο της αγαπητής σε μικρούς και μεγάλους Ράνιας Μπουμπουρή, Η γιαγιά μου και ο παππούς μου, από τις Εκδόσεις Ψυχογιός, θα μιλήσουμε για τους δικούς μας παππούδες, για τη σχέση μας μαζί τους και για το πόσο πολύτιμη είναι η βοήθειά τους στην καθημερινότητά μας. Θα ανατρέξουμε στην τέχνη της ζωγραφικής και θα ανακαλύψουμε αν υπάρχουν καλλιτέχνες που εμπνεύστηκαν από τα πρόσωπα του παππού και της γιαγιάς μέσα στο πέρασμα των χρόνων. Θα τραγουδήσουμε και θα φτιάξουμε όμορφες κατασκευές-δωράκια για να τα χαρίσουμε στα δικά μας αγαπημένα πρόσωπα.

Ολοκληρώνοντας το πρόγραμμα, η ομάδα θα πρωτοτυπήσει και πάλι στην κουζίνα, φτιάχνοντας νοστιμότατα κουλουράκια με τη μορφή του παππού και της γιαγιάς! Μη λείψει κανείς!

Ραντεβού, λοιπόν, την Κυριακή 25 Σεπτεμβρίου στο Staikos Tennis Club στις Αλυκές Βόλου, από τις 11:00 π.μ. ως τη 1:00 μ.μ., παρέα με την εκπαιδευτικό και συγγραφέα Έλενα Νταβλαμάνου. Κόστος συμμετοχής: 8 ευρώ συμπεριλαμβανομένου τοστ και χυμού (έκπτωση σε αδέρφια).


Πληροφορίες-προεγγραφές στο τηλ.: 6986.438589 

Φωτογραφίες που λάβαμε μετά το εργαστήριο:








Φωτογραφίες από το πρώτο εργαστήριο αυτής της περιόδου, την Κυριακή 18/9, με θέμα τη σοκολάτα:





Δευτέρα, 19 Σεπτεμβρίου 2016

Χρίστος Πετρίδης (1958-2013): Ένας φαντασιακός κόσμος

Έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη
Χρίστος Πετρίδης (1958-2013)Ένας φαντασιακός κόσμος 

Η έκθεση αποτελεί μια αναδρομή στις προσωπικές αποκλίσεις της έκφρασης του Κυπρίου ζωγράφου Χρίστου Πετρίδη στη δημιουργία ενός δικού του κόσμου. Μία λυρική διαδρομή στο φαντασιακό, την αμφίσημη ροή, το φως και τη σκιαγράφηση μίας ενστικτώδους και διαισθητικής πράξης. Ένα σχεδόν λαβυρινθώδες πλέγμα πουαντιγισμού με μετα-pop αναφορές, που εκφράζει το στοιχείο του εύληπτου, μερικές φορές ανεξέλεγκτου, καθώς και του τυχαίου, σε ένα περιβάλλον φανταστικό. Ένα σύνολο δουλειάς, που ενώ ενσωματώνει τον θεατή, εξελίσσεται σε μια προσωπική συμμετοχή και αυθόρμητη αντίληψη της δημιουργίας του καλλιτέχνη, ακόμη και κατά τη τελευταία του περίοδο, με τόσο έκδηλο το συναίσθημα του mementomori.


Διάρκεια
22/09/2016 - 13/11/2016 (Εγκαίνια: 21/09/2016, 20:00)

Χώρος
Μουσείο Μπενάκη

Εισιτήρια
€ 7, € 3,5

Διοργάνωση
Μουσείο Μπενάκη, Σπίτι της Κύπρου



Περισσότερες πληροφορίες: http://www.benaki.gr/index.asp?lang=gr&id=202010001&sid=1997

Κυριακή, 18 Σεπτεμβρίου 2016

Ράνια Μπουμπουρή: συνέντευξη στην Έλενα Νταβλαμάνου για την εφημερίδα "Θεσσαλία"


Θερμές ευχαριστίες στην εκπαιδευτικό-συγγραφέα κ. Έλενα Νταβλαμάνου και στην εφημερίδα Θεσσαλία

Ράνια Μπουμπουρή: "Η γιαγιά και ο παππούς είναι φύλακες άγγελοι της ελληνικής οικογένειας"

Λένε πως πίσω από κάθε παραμύθι και παιδική ιστορία κρύβεται ένας ευαίσθητος άνθρωπος. Ιδιαίτερος και ξεχωριστός. Που δεν στερεύει ποτέ από έμπνευση, που μεριμνά για την τροφοδότηση της φαντασίας των παιδιών, για το ακόνισμα του νου και της σκέψης τους. Ένας τέτοιος ξεχωριστός, φιλικός και δημιουργικός άνθρωπος είναι η κ .Ράνια Μπουμπουρή, που μας χαρίζει βιβλία που κάνουν τα παιδιά να ονειρεύονται, να μαθαίνουν, να χαίρονται, να ζουν! Αφορμή για τη συζήτησή μας στάθηκε η πρόσφατη κυκλοφορία του βιβλίου της «Η γιαγιά μου και ο παππούς μου», από τις εκδόσεις Ψυχογιός.

Πώς προέκυψε η ενασχόλησή σας με την παιδική λογοτεχνία;
Από την εργασία μου στο χώρο του βιβλίου: είμαι επαγγελματίας επιμελήτρια εκδόσεων και, στην τριβή μου με διάφορα είδη –σύγχρονη ελληνική και ξένη πεζογραφία, ιστορικό μυθιστόρημα, δοκίμιο–, διαπίστωσα ότι αυτό που μου άρεσε περισσότερο ήταν το παιδικό. Απολάμβανα δηλαδή να φτιάχνω στίχους, λογοπαίγνια, να δουλεύω τη γλώσσα ώστε να είναι σπιρτόζικη και να τη χαίρονται οι μικροί αναγνώστες. Με το ίδιο μεράκι και την ίδια λογική έχω προσεγγίσει και τα 60 βιβλία παιδικής και νεανικής λογοτεχνίας που έχω μεταφράσει, μέχρι στιγμής, από αγγλικά και γαλλικά.

Πόσο εύκολο είναι να γράφει κανείς ένα παιδικό βιβλίο;
Είναι πιο δύσκολο απ’ ό,τι ίσως φανταζόμαστε βλέποντας τη μικρή, συνήθως, έκταση των κειμένων στα παιδικά βιβλία. Το περιορισμένο κείμενο όμως θέτει τους δικούς του όρους ως προς τη δομή, που πρέπει να είναι εξαιρετικά προσεγμένη, και τον λόγο, που πρέπει να είναι πέρα για πέρα εύστοχος. Χρειάζεται γλώσσα απλή αλλά όχι απλοϊκή, γλυκιά αλλά όχι γλυκερή – και τα όρια αυτά, επειδή είναι δυσδιάκριτα, κρύβουν παγίδες.



«Η γιαγιά μου και ο παππούς μου» είναι το νέο σας βιβλίο από τις εκδόσεις Ψυχογιός. Πείτε μας λίγα λόγια γι’ αυτό.
«Η γιαγιά μου και ο παππούς μου» έρχεται ως συνέχεια του βιβλίου «Οι γονείς μου», το οποίο εκδόθηκε πριν από δύο χρόνια και έχει αγαπηθεί πολύ από παιδιά και γονείς, και είναι ο τρόπος μου να μιλήσω στα παιδιά γι’ αυτό που θεωρώ θησαυρό στη ζωή μας: τα πρόσωπα που μας αγαπούν και μας φροντίζουν. Η γιαγιά και ο παππούς είναι σπουδαία πρόσωπα στη ζωή ενός παιδιού, είτε ζουν κοντά του και αναλαμβάνουν ένα μέρος της διαπαιδαγώγησής του, είτε ζουν μακριά και το βλέπουν λίγες φορές κάθε χρόνο. Κι αφού περιγράφουμε, εγώ με το κείμενο και η Χρύσα Σπυρίδωνος με τις ευφάνταστες ζωγραφιές της, τις κοινές εμπειρίες που διαμορφώνουν την ξεχωριστή αυτή σχέση, το βιβλίο μας τελειώνει: «Η γιαγιά μου και ο παππούς μου δεν είναι πλούσιοι, σπουδαίοι, διάσημοι κι αστραφτεροί, μα νιώθω τυχερή γιατί τους έχω κι εκείνοι νιώθουν εξίσου τυχεροί».


Πόσο σημαντικός είναι ο ρόλος των παππούδων στις μέρες μας; Θεωρείτε ότι υπάρχει τάση «επιστροφής» στην παραδοσιακή οικογένεια;
Νομίζω ότι η γιαγιά και ο παππούς είχαν ανέκαθεν περίοπτη θέση στην ελληνική οικογένεια. Με την κρίση, δυστυχώς, ήρθαν να παίξουν και έναν επιπλέον ρόλο σε πολλές οικογένειες που βρέθηκαν σε ανάγκη: είτε της οικονομικής συμπαράστασης με τη σύνταξή τους, είτε της ανάληψης ακόμα μεγαλύτερης ευθύνης απέναντι στα εγγόνια τους, σε περιπτώσεις όπου οι γονείς μετανάστευσαν. Ιστορίες που ζούσαμε εμείς στα παιδικά μας χρόνια, βλέποντας φίλους μας να μεγαλώνουν με τη γιαγιά και τον παππού επειδή οι γονείς τους ήταν μετανάστες στη Γερμανία, επαναλαμβάνονται στις μέρες μας. Η γιαγιά και ο παππούς είναι οι φύλακες άγγελοι της ελληνικής οικογένειας.

Υπάρχει στην καρδιά σας φυλαγμένη κάποια ιδιαίτερη ανάμνηση από τους δικούς σας παππούδες;
Η γιαγιά μου η Ουρανία και ο παππούς μου ο Πάνος ζούσαν σε περιβόλι και είχαν πολλά ζώα – η παιδική μου ηλικία είναι κατακλυσμένη, λοιπόν, από εικόνες, μυρωδιές και γεύσεις της ελληνικής υπαίθρου. Η άλλη μου γιαγιά, η Θοδώρα (τον παππού Ηλία δεν τον γνωρίσαμε, πέθανε νέος) ήταν ο στυλοβάτης μου στα χρόνια της Β’ και της Γ’ Λυκείου αφού, για να έχω ησυχία να διαβάζω, έμενα στο σπίτι της. Απολάμβανα, που λέτε, να παρακολουθώ μαζί της ξένες ταινίες: επειδή δεν προλάβαινε να διαβάσει όλους τους υπότιτλους, έφτιαχνε με το μυαλό της μια δική της εκδοχή της ιστορίας, απολύτως πιστευτή αλλά ξεκαρδιστική!

Ποια ήταν τα παραμύθια που σας μάγευαν όταν ήσασταν παιδί και με γνώμονα ποια κριτήρια επιλέγετε σήμερα ως γονέας παραμύθια για τις κόρες σας;
Από τα κλασικά παραμύθια είχα ξεχωρίσει τον «Πρίγκιπα Βάτραχο», ίσως για τη μεγάλη ανατροπή στο τέλος της ιστορίας, ή ίσως επειδή μου άρεσε πολύ η εικονογράφηση σ’ εκείνη την έκδοση που είχαμε. Για τις κόρες μου, όταν διαλέγω εγώ και όχι οι ίδιες, προσέχω η έκδοση να είναι φροντισμένη, το κείμενο να είναι σπιρτόζικο και πρωτότυπο στην προσέγγιση ουσιαστικών θεμάτων, να εξάπτει τη φαντασία ξεφεύγοντας από κλισέ και να μην έχει τυπογραφικά λάθη, σε συνδυασμό με μια εικονογράφηση δροσερή, που να καλλιεργεί την καλαισθησία.

Τα βιβλία σας έχουν ένα μοναδικό τρόπο να περνούν σπουδαία μηνύματα που αφορούν τις σχέσεις των μικρών παιδιών με τους γονείς, με το πώς αντιλαμβάνονται τα πράγματα γύρω τους, να μαθαίνουν με ευχάριστο τρόπο απλούς κανόνες υγιεινής, συμπεριφοράς, να χειρίζονται τα συναισθήματά τους. Όλα αυτά πηγάζουν κατά κάποιον τρόπο και από το πώς διαχειρίζεστε η ίδια τα αντίστοιχα θέματα στα δικά σας παιδιά, διδάσκεστε συγχρόνως από τις αντιδράσεις τους;
Ευχαριστώ πολύ για τα καλά σας λόγια! Ναι, μολονότι δε θεωρώ υποχρεωτικό για έναν συγγραφέα παιδικής λογοτεχνίας να είναι γονιός, άλλωστε κι εγώ έγραψα το πρώτο βιβλίο μου το 2003, προτού γίνω μητέρα, παρ’ όλα αυτά υπάρχουν θέματα με τα οποία δε θα είχα καταπιαστεί, ούτε και θα τα είχα πραγματευτεί με τον ίδιο τρόπο, αν δεν τα είχα αντιμετωπίσει ως μητέρα. Βεβαίως και διδάσκομαι από τις αντιδράσεις και τις εμπειρίες των παιδιών μου. Η άρνηση της μικρής κόρης μου να φορέσει τη ζώνη ασφαλείας, για παράδειγμα, γέννησε το βιβλίο «Στο αυτοκίνητο δε σε αγαπώ». Ή η απροθυμία και των δύο παιδιών μου να πλένουν συστηματικά τα δόντια τους, γέννησε το βιβλίο «Η μάχη της Οδοντόβουρτσας». Αλλά το πιο σημαντικό παράδειγμα είναι το βιβλίο «Οι γονείς μου», που δε θα μπορούσα να το είχα γράψει αν δεν είχα την πείρα του γονιού, αν δεν είχα την ευθύνη δύο παιδιών επί 24 ώρες το 24ωρο.

Τι χρειάζεται να διαθέτει ένα βιβλίο που απευθύνεται στα παιδιά έτσι ώστε να ψυχαγωγεί, να ακονίζει τη σκέψη και τη φαντασία, αλλά και να θέτει προβληματισμούς;
Αυτά ακριβώς που σας είπα προηγουμένως, στην ερώτηση με ποια κριτήρια επιλέγω βιβλία για τα δικά μου παιδιά. Κι επίσης, να είναι γραμμένο με σεβασμό, δηλαδή να μην υποτιμά τη νοημοσύνη του μικρού αναγνώστη.

Πώς μπορούμε να εμπνεύσουμε σ’ ένα παιδί την αγάπη για το βιβλίο; 
Με το παράδειγμα που του δίνουμε: αν απολαμβάνουμε και οι ίδιοι την ανάγνωση ενός βιβλίου, αν έχουμε εντάξει το βιβλίο στην καθημερινότητά μας, αν έχουμε βιβλιοθήκη στο σπίτι μας, αν επισκεπτόμαστε μαζί βιβλιοπωλεία και βιβλιοθήκες, δε χρειάζεται να του πούμε τίποτε. Το παράδειγμα που του δίνουμε με τη στάση ζωής μας αξίζει όσο χιλιάδες λόγια.

Τι νέο ετοιμάζετε και τι εύχεστε στους μικρούς αναγνώστες;
Ετοιμάζουμε ένα βιβλίο για μικρά παιδιά για το θέμα που μόλις συζητήσαμε, την αγάπη για το βιβλίο, το οποίο θα κυκλοφορήσει το 2017 από τις Εκδόσεις Ψυχογιός. Επίσης, ετοιμάζω κάτι που έχει να κάνει με τη διασκεδαστική μάθηση. Τα βιβλία μου που γνωρίζουν τη μεγαλύτερη επιτυχία μέχρι σήμερα, ξέρετε, είναι η «Τρελή τρελή ΑΒ», το «Τρελό τρελό Αριθμητάρι» και το «Τρελό τρελό Αγρόκτημα», που συνοδεύονται από CD σε μελοποίηση του Αλκιβιάδη Κωνσταντόπουλου, με τη συμμετοχή πολύ γνωστών και αγαπημένων καλλιτεχνών (Φοίβος Δεληβοριάς, Διονύσης Σαββόπουλος, Μπάμπης Στόκας, Σαβίνα Γιαννάτου, Μάρθα Φριντζήλα κ.ά.). Μάλιστα, στο 1ο Φεστιβάλ Παιδικού & Εφηβικού Βιβλίου που έγινε πριν από λίγους μήνες στον Βόλο, παρουσιάσαμε την «Τρελή τρελή ΑΒ» μαζί με τη Βολιώτισσα ερμηνεύτρια Βασιλική Καρακώστα, η οποία επίσης μας κάνει την τιμή και συμμετέχει στο CD. Επειδή πιστεύουμε πολύ στη διασκεδαστική μάθηση, λοιπόν, έχουμε στα σκαριά μαζί με τον Αλκιβιάδη Κωνσταντόπουλο μια δουλειά που θεωρούμε ότι θα φανεί πολύ χρήσιμη στα παιδιά και ελπίζουμε ότι θα τα ξετρελάνει. Περισσότερες πληροφορίες εν καιρώ! Στους μικρούς αναγνώστες εύχομαι ολόψυχα να έχουν υγεία και να μπορέσουν να ξεδιπλώσουν τις δημιουργικές πλευρές του χαρακτήρα τους, παίρνοντας αφορμή από αξιόλογα βιβλία!

Σας ευχαριστώ θερμά και εύχομαι πάντα επιτυχίες!
Ευχαριστώ κι εγώ πολύ για το ενδιαφέρον που δείχνετε στην παιδική λογοτεχνία! 

Παρασκευή, 16 Σεπτεμβρίου 2016

Τετάρτη, 14 Σεπτεμβρίου 2016

"Ας μιλήσουμε καθαρά για την Ακροδεξιά" του Κωστή Παπαϊωάννου


Εξαιρετικά χρήσιμο. Διαβάστε το εδώ:

Ο Κωστής Παπαϊωάννου είναι Πρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου και ήταν Πρόεδρος του Ελληνικού Τμήματος της Διεθνούς Αμνηστίας. Είναι από τους δημιουργούς του Δικτύου Καταγραφής Περιστατικών Ρατσιστικής Βίας. Διδάσκει στην Ελληνογαλλική Σχολή Αγίας Παρασκευής. Από τις Εκδόσεις Μεταίχμιο κυκλοφορεί το βιβλίο του Τα «καθαρά χέρια» της Χρυσής Αυγής, εφαρμογές ναζιστικής καθαρότητας.

Ορφέας Περίδης και Λιζέτα Καλημέρη με ελεύθερη είσοδο το Σάββατο 17/9


Για να δείτε αναλυτικά το πρόγραμμα των εκδηλώσεων, πατήστε εδώ: 

Σάββατο, 10 Σεπτεμβρίου 2016

Ένας λόφος γεμάτος παραμύθια στις Αλυκές Βόλου!


«Ο λόφος με τα παραμύθια» ξανά κοντά στους μικρούς βιβλιοφάγους 
από την Κυριακή 18 Σεπτεμβρίου

Στον υπέροχο χώρο του Staikos Tennis Club, με τη μαγευτική θέα, κάτι παραμυθένιο θα συμβαίνει κάθε Κυριακή. Μαγικές ιστορίες με νεράιδες και ξωτικά, δραματοποίηση, θέατρο, εικονογράφηση ιστοριών, κατασκευές, μαγειρική, βιβλιοπαρουσιάσεις, διοργάνωση εκθέσεων βιβλίου, συναντήσεις με συγγραφείς και εικονογράφους, είναι μερικές από τις δράσεις με τις οποίες θα έχουν τη χαρά να ασχοληθούν οι μικροί βιβλιόφιλοι.

Σκοπός των κυριακάτικων συναντήσεων είναι να γνωρίσουν τα παιδιά τα βιβλία, να συζητήσουν γι' αυτά, να παίξουν και να διασκεδάσουν, ώστε η ανάγνωση να γίνει συνήθεια και μέρος της καθημερινότητάς τους. Επιπλέον στόχο αποτελεί η άμεση εξοικείωση με το βιβλίο και την ανάγνωση, και ειδικότερα η σταδιακή εδραίωση μιας φιλικής σχέσης με το λογοτεχνικό βιβλίο.

Την πρώτη Κυριακή λειτουργίας του, ο "Λόφος με τα παραμύθια" θα πλημμυρίσει... σοκολάτα! Οι μικροί μας φίλοι θα πάρουν μέρος στο συναρπαστικό ταξίδι που έκαναν οι καρποί του κακάο σ' ολόκληρο τον κόσμο και θα γνωρίσουν μια λαίμαργη βασιλοπούλα και τον φτωχό παραγιό που κατόρθωσε να γίνει βασιλιάς χάρη στην αγάπη και τη… σοκολάτα! Θα μάθουν τη γλυκιά αυτή λέξη σε όλες τις γλώσσες του κόσμου και θα περιηγηθούν στις πιο λαχταριστές αίθουσες του Εργοστασίου Σοκολάτας στην Ελλάδα και του Μουσείου Σοκολάτας της Γερμανίας. Θα μπουν στην κουζίνα και με βασικά υλικά τη σοκολάτα και τη φαντασία τους θα δημιουργήσουν τις δικές τους ξεχωριστές σοκολατένιες λιχουδιές! Κατά τη διάρκεια του εργαστηρίου, οι γονείς μπορούν να απολαύσουν τον καφέ ή το αναψυκτικό τους. Ελάτε να γνωριστούμε και να περάσουμε μια… γλυκιά Κυριακή!

Ραντεβού, λοιπόν, την Κυριακή 18 Σεπτεμβρίου στο Staikos Tennis Club στις Αλυκές Βόλου,  από τις 11:00 π.μ. ως τη 1:00 μ.μ., παρέα με την εκπαιδευτικό και συγγραφέα, Έλενα Νταβλαμάνου. Κόστος συμμετοχής: 8 ευρώ, συμπεριλαμβανομένου τοστ και χυμού (έκπτωση σε αδέρφια).

Πληροφορίες – προεγγραφές στο τηλ.: 6986.438589

Ο Ψαραντώνης με ελεύθερη είσοδο στο Πάρκο Σταύρος Νιάρχος

Ψαραντώνης / Κατερίνα Παπαδοπούλου & Anastatica Project - Συμμετέχει ο Σωκράτης Σινόπουλος (Εκδήλωση με ελεύθερη είσοδο - Δεν απαιτείται προεγγραφή)


Σάββατο 10 Σεπτεμβρίου 2016, 20.00

Το ΚΠΙΣΝ παρουσιάζει τη σειρά συναυλιών Parklife, ένα αφιέρωμα σε διαφορετικά μουσικά στιλ και ηχητικές επιρροές. Προσκαλώντας το κοινό να το επισκεφθεί, να ταξιδέψει και να ονειρευτεί, το Πάρκο "δανείζεται" για δύο ξεχωριστά Σαββατοκύριακα μουσικές μελωδίες και φιλοξενεί ποικίλους καλλιτέχνες και μουσικά σχήματα, αποσκοπώντας σε μία μοναδική εμπειρία έμπνευσης, φύσης και δημιουργίας.
Το Πάρκο Σταύρος Νιάρχος υποδέχεται τη μουσική παράδοση της Ελλάδας, ταξιδεύει στις γωνιές της χώρας και στήνει ένα νησιώτικο πανηγύρι μέσα στην καρδιά της πόλης. 
Ο Ψαραντώνης έχει συμβάλει τα μέγιστα ώστε να ακουστεί η κρητική μουσική στα πέρατα του κόσμου “δημιουργημένη” από τα μαγικά του χέρια και τη λύρα του. Σε κάθε συναυλία του υπόσχεται ένα γνήσιο κρητικό γλέντι με τη φωνή του να ξεπηδά από τα βάθη του Ψηλορείτη και τη λύρα του να μοιάζει με τον αέρα των ορέων. Ένα γλέντι παρμένο από τη μουσική φλέβα των Ανωγείων με ρίζες από την αυθεντικότητα της τεχνικής του στη λύρα και στο τραγούδι. Ο Ψαραντώνης δημιουργεί κάθε φορά το δικό του ταξίδι στην παράδοση ανοίγοντας διάπλατα τις πόρτες της ψυχαγωγίας στους τυχερούς θεατές που κάθε φορά παρακολουθούν μια συναυλία του. Μέσα στη μουσική του Ψαραντώνη ζει η πανάρχαια μυθολογία της Κρήτης. Είτε μιλά για τον Δία, είτε για την κατασκευή της πρώτης λύρας, είτε εκφράζεται με τη λύρα του για τη γη, την αγάπη, τον πόνο... ο Ψαραντώνης επιβεβαιώνει με τη φυσιογνωμία και με την τέχνη του, τους πανάρχαιους μύθους της Κρήτης. Τους πιστεύει, τους ζει και δικαιολογημένα τους εκπροσωπεί. Αντλεί ενέργεια από αυτούς, μα και κείνοι αποκτούν ουσία και περιεχόμενο στη φωνή του και στις δοξαριές του.
Η Κατερίνα Παπαδοπούλου και οι Anastatica Project παρουσιάζουν την καινούργια τους δουλειά, με μουσική και τραγούδια που συνθέτουν το χθες και το σήμερα του ελληνικού και μεσογειακού ηχοτοπίου με τρόπο γόνιμο, ευφάνταστο και δημιουργικό. Φρέσκος ήχος, ιδιαίτερος, παλιός και συνάμα νέος, από δεξιοτέχνες μουσικούς, που σμίγουν με κίνητρο την ίδια αγάπη προς αυτή τη μουσική και τη διάθεση μιας καινούργιας προσέγγισης. Ο χορός, ως αναπόσπαστο στοιχείο, παρεμβάλλεται δημιουργικά σε μια αρχέγονη συνύπαρξη. Μαζί τους για τη συναυλία στο ΚΠΙΣΝ είναι ο Σωκράτης Σινόπουλος στην πολίτικη λύρα. Με σπουδές στην κλασική κιθάρα, τη βυζαντινή μουσική και το δημοτικό τραγούδι, ο Σινόπουλος από νεαρή ηλικία ξεκίνησε μαθήματα πολίτικης λύρας και λαούτου με τον Ross Daly και έγινε μέλος του συγκροτήματός του, "Λαβύρινθος". Έχει συνεργαστεί με μουσικούς, συνθέτες και τραγουδιστές από την Ελλάδα και το εξωτερικό.

Πέμπτη, 8 Σεπτεμβρίου 2016

"Το στρίψιμο της βίδας" του Χένρι Τζέιμς

Το κόλπο για να μην τρομάζω όταν παρακολουθώ θρίλερ μόνη μου το έχω βρει εδώ και χρόνια: δε βάζω ήχο. Το αντίστοιχο κόλπο με τα βιβλία δεν το έχω βρει ακόμα: όσο είχα σκιαχτεί με την παλιά έκδοση στο "Στρίψιμο της βίδας" (Γράμματα), στην εξαιρετική μετάφραση του Κοσμά Πολίτη, άλλο τόσο σκιάχτηκα και με τη φρέσκια έκδοση (Μίνωας), σε εξίσου καλή μετάφραση του Δημήτρη Στεφανάκη. Αλλά αξίζει!

Λίγα λόγια για το βιβλίο:

Μια νεαρή γκουβερνάντα αναλαμβάνει την ανατροφή δύο παιδιών, του Μάιλς και της Φλώρας, μετά τον θάνατο των γονιών τους, κι εγκαθίσταται σε έναν πύργο στην εξοχή, όπου θα συνειδητοποιήσει ότι δεν είναι μόνη με τα παιδιά. Τα φαντάσματα δύο προσώπων στοιχειώνουν με την παρουσία τους το παλιό αρχοντικό. Θα καταφέρει η νεα­ρή κοπέλα να προστατέψει τα παιδιά και να κρατήσει μακριά τα ζοφερά όντα ενός άλλου κόσμου; Ή μήπως είναι μάταιη κάθε αντίσταση σε μια πραγματικότητα που δημιούργησε η πιο νοσηρή φαντασία;

Το στρίψιμο της βίδας διαβάζεται και σήμερα ως μια από τις πιο συναρπαστικές ιστορίες της φανταστικής λογοτεχνίας. Στην αριστουργηματική πλοκή του έργου, λογική και ψευδαίσθηση του υπερφυσικού διασταυρώνουν τα ξίφη τους. Το υπαινικτικό στοιχείο και το διφορούμενο των χαρακτήρων εντείνουν συνεχώς το μυστήριο. Σιβυλλικός και μυστικοπαθής, ο συγγραφέας κλιμακώνει την ένταση παρασύροντας τον αναγνώστη στην αναπόδραστη δίνη μιας γοητευτικά αλλόκοτης ατμόσφαιρας.

Βρείτε το εδώ: http://www.minoas.gr/book-4290.minoas

«Οι ψαράδες» του Τσιγκόζι Ομπιόμα

«Οι ψαράδες» του Τσιγκόζι Ομπιόμα, από τις Εκδόσεις Μεταίχμιο (Μετάφραση: Ιωάννα Ηλιάδη, Πρώτη έκδοση: Οκτώβριος 2015)

Είναι μακρά η λίστα των διακρίσεων που απέσπασε ο 30χρονος Νιγηριανός συγγραφέας Τσιγκόζι Ομπιόμα για τους Ψαράδες του: κέρδισε το Βραβείο FT/Oppenheimer – Emerging Voices 2015, συμπεριλήφθηκε στη βραχεία λίστα για τα Βραβεία Man Booker, Πρωτοεμφανιζόμενου Συγγραφέα του Center For Fiction, Πρωτοεμφανιζόμενου Συγγραφέα του Φεστιβάλ του Εδιμβούργου, στη μεγάλη λίστα για το Βραβείο Πρωτοεμφανιζόμενου Συγγραφέα της Guardian, στη λίστα με τα καλύτερα βιβλία των New York Times: Επιλογές των συντακτών, της Αμερικανικής Ένωσης Βιβλιοθηκών (American Library Association): Τα πέντε καλύτερα ντεμπούτα της άνοιξης, και τωνFinancial Times: Τα καλύτερα βιβλία της χρονιάς. 
«Ήμασταν ψαράδες. Τα αδέλφια μου κι εγώ γίναμε ψαράδες τον Ιανουάριο του 1996, όταν ο πατέρας μας έφυγε από το Άκουρε, μια πόλη της δυτικής Νιγηρίας, όπου είχαμε ζήσει όλη μας τη ζωή…» Έτσι αρχίζει το μυθιστόρημα και, σύμφωνα με την υπόθεση, τα τέσσερα αυτά αδέλφια, από 9 έως 15 ετών, εκμεταλλεύονται την απουσία του αυστηρού πατέρα τους για να πάνε για ψάρεμα στο απαγορευμένο ποτάμι, τον Όμι-Άλα. Εκεί κάποια μέρα θα συναντήσουν τον Αμπούλου, έναν τρελό ο οποίος θεωρείται μάντης και ο οποίος θα προφητεύσει ότι ο μεγαλύτερος αδελφός, ο Ικένα, θα δολοφονηθεί από ένα απ’ τα αδέλφια του. Η προφητεία αυτή θα σημαδέψει τη ζωή της οικογένειας, προκαλώντας μια σειρά τραγικών γεγονότων.
Το μυθιστόρημα είναι γραμμένο σε πρώτο πρόσωπο και αφηγητής είναι ο Μπεν, ο μικρότερος από τα τέσσερα αδέλφια. Η ιστορία ξετυλίγεται σε ρυθμό άλλοτε νοσταλγικό και τρυφερό, άλλοτε στακάτο και βροντερό. Οι κύριοι χαρακτήρες χτίζονται σελίδα τη σελίδα με πολύχρωμα περιστατικά, τα οποία εντάσσονται στο πλαίσιο των πολιτικών και κοινωνικών εξελίξεων της Νιγηρίας, διαφωτίζοντας τον αναγνώστη για ορισμένα από τα πιο σημαντικά γεγονότα της νεότερης Ιστορίας της, όμορφα κεντημένα με τους θρύλους, τις παραδόσεις αλλά και τις δεισιδαιμονίες της. «Ο Όμι-Άλα ήταν ένα τρομερό ποτάμι. […] Όπως πολλά τέτοια ποτάμια στην Αφρική, κάποτε ο Όμι-Άλα θεωρούνταν θεός· οι άνθρωποι τον λάτρευαν» (σελ.24), διαβάζουμε και δεν μπορούμε παρά να κάνουμε τη σύνδεση με τους ποταμούς των αρχαίων Ελλήνων. Και, παρακάτω: «“Θεός φυλάξοι!” αποκρίθηκε η μητέρα, χτυπώντας τα δάχτυλά της πάνω απ’ το κεφάλι της για να διαλύσει την τοξική αύρα των λέξεων του πατέρα» (σελ.50), κάτι που μας θυμίζει το δικό μας «κούφια η ώρα που τ’ ακούει», που κάποιες φορές συνοδεύεται από χτύπημα του κεφαλιού.
Τα τέσσερα αδέλφια είναι πολύ δεμένα και η σχέση τους έχει σφυρηλατηθεί μέσα σε καταστάσεις καθημερινές, επικίνδυνες, ακραίες, αστείες – όλα από λίγο. Απολαυστική η αδυναμία τού –επίσης Νιγηριανού, αλλά της φυλής των Γιορούμπα– διευθυντή του σχολείου να προφέρει σωστά ολόκληρο το όνομα του τρίτου αδελφού, του Μπότζα (Μποτζανονιμεόκπου), όνομα της φυλής των Ίγκμπο, τον οποίο άλλοτε αποκαλεί Μποτζανονόκβου και άλλοτε Μποτζανολούκου, προκαλώντας τρανταχτά γέλια σε όλο το σχολείο – οι διάφορες φυλές που υπάρχουν στη Νιγηρία έχουν, προφανώς, πολύ σημαντικές διαφορές μεταξύ τους, πέρα από τα ονόματα. Η αναφορά σε αυτές, στον εμφύλιο, στις πολιτικές αναταραχές, στις δολοφονίες, γίνεται πάντα στο πλαίσιο της υπόθεσης και με κριτική ματιά εκ μέρους του συγγραφέα, ο οποίος προσπαθεί να καταλάβει τι έχει πάει στραβά στην πλούσια χώρα του, που μαστίζεται από τη φτώχεια και ματώνει τα ίδια της τα παιδιά.  
Πρόκειται για ένα έργο σαγηνευτικό και αποκαλυπτικό της ανθρώπινης ψυχολογίας – της αδελφικής αγάπης, του μίσους, της μανίας για εκδίκηση, της αίσθησης του χρέους. Οι ιστορίες που διαδραματίζονται είναι πολλές, αλλά ο κοινός άξονάς τους είναι η πλήρης μεταμόρφωση ενός νέου ανθρώπου από τον φόβο που προκαλούν οι δεισιδαιμονίες. Τρομακτική η σκέψη τού τι συμβαίνει στο μυαλό ενός παιδιού, όταν οι γονείς είναι πολύ απασχολημένοι με τις δικές τους υποθέσεις για να το αντιληφθούν. «Η μητέρα ήταν η γερακάρισσα. Εκείνη που στεκόταν πάνω στους λόφους και αγνάντευε, προσπαθώντας να αποτρέψει καθετί κακό που αντιλαμβανόταν ότι πλησιάζει τα παιδιά της» (σελ.126), λέει ο Μπεν, αλλά η γερακάρισσα, δεισιδαίμων η ίδια, δεν κατάφερε να προστατέψει τα παιδιά της από την ανοησία των προλήψεων.
Μια δυναμική κι εντυπωσιακή αρχή ενός πολλά υποσχόμενου συγγραφέα.
Βρείτε το εδώ
Πηγή: