Toυ ΓΙΩΡΓΟΥ ΚΙΟΥΣΗ
Άραγε γίνεται να μάθει κανείς ορθογραφία παίζοντας στην παραλία; Ή ψάχνοντας για το πιο ωραίο δώρο; Ή μήπως ακούγοντας το νανούρισμα της καφέ αρκούδας; Μπορούν, λέτε, να δώσουν ένα χεράκι η Ωραία Κοιμωμένη και η Σταχτοπούτα; Ναι, αλλά όχι μόνο! Με αυτούς και άλλους πολλούς συμμάχους, ελάτε να ανακαλύψουμε τα μυστικά της ορθογραφίας παίζοντας και τραγουδώντας! «Η μελω-δική μου Ορθογραφία», εκδόσεις Πατάκη, της Ράνιας Μπουμπουρή. Εικονογράφος : Κούρτογλου Χρήστος, Συνθέτης : Κωνσταντόπουλος Αλκιβιάδης.
-Πώς προέκυψε η μελωδική ορθογραφία;
Προέκυψε όταν είδα τη μεγάλη κόρη μου, που ήταν τότε στη Δ’ δημοτικού, να πασχίζει, να διστάζει, να γράφει στην τύχη την ίδια λέξη άλλοτε με το ένα «ι» και άλλοτε με το άλλο, να μην έχει έναν μπούσουλα για να γράψει ορθογραφημένα. Κι έτσι σκέφτηκα ότι ωραία θα ήταν να μάθαινε τους κανόνες μέσα από ιστορίες: Το παραμύθι της Ωραίας Κοιμωμένης, που τα δόντια της δεν πλένει, ούτε τα μαλλιά της δένει, αφού μένει κοιμισμένη, θα μπορούσε να της μάθει τον κανόνα για τα ρήματα που τελειώνουν σε -αίνω και τις εξαιρέσεις του. Το τεμπέλικο ωμέγα, που βαριέται φοβερά τις δουλειές του σπιτιού –να απλώσει, να σιδερώσει, να μπαλώσει, να ζυμώσει…– τον κανόνα των ρημάτων που τελειώνουν σε -ώνω και δεν έχει καμία εξαίρεση, «σας το δηλώνω»! Και ούτω καθεξής. Οι ιστορίες αυτές έγιναν ποιήματα, τα οποία μελοποιήθηκαν εξαιρετικά από τον Αλκιβιάδη Κωνσταντόπουλο, στο CD που συνοδεύει την έκδοση.
-Τι γλωσσικά θέματα περιλαμβάνει;
Μέσα από τα ποιήματα-τραγούδια, αλλά και από τις εκπαιδευτικές δραστηριότητες στο τέλος του βιβλίου, μιλάμε στα παιδιά για τα τονικά παρώνυμα (λέξεις που, όταν τονιστούν σε άλλη συλλαβή τους, αλλάζει το νόημά τους), για τον κανόνα του -αίνω και τις εξαιρέσεις του, για τον κανόνα του -ώνω, για τον παθητικό αόριστο που γράφεται με ήτα, για τον κανόνα των θηλυκών ουσιαστικών που τελειώνουν σε -ισσα και τις εξαιρέσεις του, για τη χρήση και τη χρησιμότητα των διαλυτικών, για τον κανόνα των επιθέτων που τελειώνουν σε -ικός και τις εξαιρέσεις του, για τον κανόνα των ρημάτων που τελειώνουν σε -ίζω και τις εξαιρέσεις του, για τον κανόνα των ουδέτερων ουσιαστικών που τελειώνουν σε -ι και τις εξαιρέσεις του, για τις λέξεις με πολλά «ι», για τον κανόνα των ουδέτερων ουσιαστικών που δηλώνουν τόπο/μέρος και τελειώνουν σε -είο και τις εξαιρέσεις του, καθώς και για τον κανόνα των ρημάτων που τελειώνουν σε -εύω/-εύομαι και τις εξαιρέσεις του.
-Η Φωφώ η σφήκα, η Σταχτοπούτα, ο περιβολάρης, η Ωραία Κοιμωμένη, δάνεια από παραμύθια που ξεκλειδώνουν γραμματικούς κανόνες;
Ακριβώς! Καθένα από τα γλωσσικά θέματα που σας ανέφερα, συνδυάζεται με ένα παραμύθι, είτε κλασικό (Η Ωραία Κοιμωμένη, η Σταχτοπούτα) είτε δικό μου (Η Φωφώ η σφήκα, Το παραμύθι της γειτόνισσας, Ο περιβολάρης…), ώστε οι αντίστοιχοι κανόνες να μείνουν αξέχαστοι στα παιδιά.
-Ενδεδυμένα και με μουσική;
Ναι, δεδομένου ότι η πείρα μας με τον συνθέτη Αλκιβιάδη Κωνσταντόπουλο –52 παιδικά τραγούδια, μέχρι να φτάσουμε στη «Μελω-δική μου Ορθογραφία»– μας έδειξε πόσο πιο εύκολα και χαρωπά μαθαίνουν τα παιδιά μέσα από τη μουσική. Σ’ αυτή την τελευταία μας δουλειά, μας τιμούν με τη συμμετοχή και ερμηνεία τους ο Νίκος Κουρής, ο Δώρος Δημοσθένους, η Νεφέλη Παπαδερού, ο Γιάννης Χατζηγεωργίου, η Ορχήστρα Smyrna, ο Θάνος Κοσμίδης, ο Ηλίας Καρελλάς, ο Λευτέρης Ελευθερίου, η Βανέσα Αδαμοπούλου και ο Αλέξανδρος Μυλωνάς. Ο τόσο αγαπημένος ηθοποιός Αλέξανδρος Μυλωνάς, για παράδειγμα, δεν έχει ερμηνεύσει άλλη φορά τραγούδι για παιδιά και, όταν του το πρότεινε ο Αλκιβιάδης, ήταν πολύ σκεπτικός. Όταν άκουσε όμως «Το νανούρισμα της καφέ αρκούδας», δέχτηκε με χαρά να έρθει στο στούντιο για την εγγραφή και είναι πραγματικά απολαυστικός!
-Με τη διασκεδαστική μάθηση πώς αποφασίσατε να ασχοληθείτε;
Όλα άρχισαν όταν έβαλα στον εαυτό μου τη δοκιμασία, αν μπορώ να γράψω μια αλφαβήτα διαφορετική απ’ όσες έβλεπα στην αγορά, μια αλφαβήτα που θα κατάφερνε να μάθει τα 24 γράμματα στα παιδιά χωρίς να το καταλάβουν καλά καλά. Έτσι προέκυψε η «Τρελή τρελή ΑΒ» σε συνεργασία με τον Αλκιβιάδη Κωνσταντόπουλο (Εκδόσεις Ψυχογιός, 2013), που βρίσκεται σήμερα στη 12η χιλιάδα κυκλοφορίας – κάτι όχι τόσο εύκολο ή συνηθισμένο για παιδικό βιβλίο, και μάλιστα μες στην κρίση.
-Πώς είδαν την έμπνευσή σας οι συνεργάτες σας;
Ο Αλκιβιάδης ενθουσιάστηκε με την ιδέα και τα ποιήματα – μεταξύ μας, δεν είναι και πολύ δυνατός στην ορθογραφία κι ο ίδιος! Όταν δεν τον εμπνέει κάτι, δεν το αναλαμβάνει – κι ευτυχώς, η «Μελω-δική μου Ορθογραφία» τον ενέπνευσε πολύ. Όταν παρουσιάσαμε τη δουλειά μας στην Έλενα Πατάκη, συμμερίστηκε τον ενθουσιασμό μας και υποστήριξε την ιδέα αυτή με τον καλύτερο τρόπο. Η Έλενα έφερε στην ομάδα και τον εικονογράφο Χρήστο Κούρτογλου, ο οποίος φροντίζει για την αισθητική καλλιέργεια των αναγνωστών μας με την ωραία και απολύτως χαρακτηριστική του τεχνική, έτσι όπως συνδυάζει τη ζωγραφική με το κολάζ. Και, βέβαια, τη Βασιλική Νίκα, που επιμελήθηκε το εκπαιδευτικό παράρτημα στο τέλος του βιβλίου, ώστε τα παιδιά να εξασκηθούν καλά σε ό,τι θα έχουν μάθει στο α’ μέρος του βιβλίου με τα ποιήματα-τραγούδια μας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου