Σελίδες

Σάββατο 6 Μαΐου 2017

"Το βιβλιοφιλαράκι μου": κριτική της Ελένης Σαραντίτη στο presspublica.gr


Το βιβλιοφιλαράκι μου

Ράνια Μπουμπουρή: «Το βιβλιοφιλαράκι μου». Εικονογράφηση: Σίσυ Κιλερτζή. Ψυχογιός. Σελίδες 40, έγχρωμο, € 5.49
Η Ράνια Μπουμπουρή είναι μια καλή και ευγενική παρουσία στον κόσμο του παιδικού βιβλίου. Καλή διότι προωθεί ωραία αισθήματα, ευγενική διότι τα θέματά της είναι ήπια και ο λόγος της εκφραστικός και φιλικός απέναντι στα μικρά παιδιά τα οποία βρίσκουν στα βιβλία της τη χαρά, το χιούμορ, την «πλάκα» και τις οικείες γαλήνιες και ειρηνικές εικόνες της καθημερινότητάς τους. Βέβαια είναι και φιλότιμη, και άοκνη η συγγραφέας και πάντοτε προσεκτική με το έργο της.
Συχνά ωστόσο με αρκετά από τα βιβλία της Ράνιας Μπουμπουρή αυτή η καθημερινότητα μπορεί να περιμένει για λίγο διότι ο μικρός αναγνώστης έχει να ταξιδέψει στ’ άστρα. Ή στα πελάγη. Ή σε παραλίες για λύκους. Ή στους αγρούς μακριά όπου θα γνωριστεί με τα αγαπημένα του ζωάκια και θα χαρεί μαζί τους, θα λάμψει η ματιά τους.
Γυρνώντας, όμως, ξανά στο οικείο περιβάλλον το παιδί θα απολαύσει, μέσω των σελίδων της Ράνιας Μπουμπουρή, ώρες γαλήνιες με τα αγαπημένα πρόσωπα, όπως είναι ο παππούς και η γιαγιά, στιγμές τρυφερότητας και θείας αγάπης:
«Η γιαγιά μου… με περιμένει, όταν πάω να τη δω, μ’ ανοιχτή την αγκαλιά της,
κι εγώ σφίγγω τα χέρια στο λαιμό της και μυρίζω τα μαλλιά της…

Ο παππούς δε βλέπει λέξη αν δε φοράει τα γυαλιά του,
αλλά αστράφτει όταν με βλέπει απ’ τη χαρά του…»
Γενικώς στα βιβλία της η συγγραφέας, γεννημένη στο Καρπενήσι το 1974, μεταγγίζει στον αναγνώστη αξίες αλλά και μικρές ή μεγάλες χαρές, συναισθήματα γλύκας, με τρόπο όπου η ευθυμία περισσεύει. Και το σπινθηροβόλημα. Στα περισσότερα δε η ποιητική έκφραση και ο ρυθμός προσκαλούν και προκαλούν το παιδί να τα ονειρευτούν και μετά την ανάγνωσή τους.
Με το καινούργιο βιβλίο της Το βιβλιοφιλαράκι, το οποίο απευθύνεται στα παιδιά προσχολικής ηλικίας, η Ράνια Μπουμπουρή αποδίδει τις δέουσες και οφειλόμενες τιμές στο βιβλίο και εκφράζει την αγάπη της σε αυτό· την εκφράζει απλά και μειλίχια, δίχως εντυπωσιακές εκφράσεις διότι καταλαβαίνει, αυτή η νέα γυναίκα που ζει ανάμεσα στα βιβλία, ότι ετούτο το σεπτό μέσο παιδείας, χαράς, συναδέλφωσης, ανύψωσης και πολιτισμού, εκπέμπει από μόνο του, όλα όσα το καθορίζουν και το κάνουν να ακτινοβολεί. Δείτε:
Έχω έναν φίλο, το βιβλίο,
μαζί στη ζέστη, μαζί στο κρύο…
… είτε είναι βράδυ, είτε πρωί
μ’ αυτόν τον φίλο μου είμαι μαζί.

Μόλις τ’ ανοίγω να το διαβάσω
γέφυρα γίνεται για να περάσω…
… σε άλλους κόσμους, μακρινούς,
παραμυθένιους ή αληθινούς.

Όταν διαβάζω στο κρεβάτι
αμέσως βρίσκομαι σ’ ένα παλάτι!
Κι όταν διαβάζω στην πολυθρόνα
δίπλα μου λούζεται μία γοργόνα!

Όταν διαβάζω στο μπαλκόνι
φουσκώνει πλάι μου ένα παγόνι.
Κι όταν διαβάζω στην αυλή
με μαγικό πετώ χαλί!

Ήταν αυτοί μερικοί από τους στίχους του χαριτωμένου αυτού βιβλίου που με όμορφες λέξεις και εικόνες διατυπώνει μια μεγάλη αλήθεια την οποία εξάλλου ξεκινούν πλέον να την διαισθάνονται από πολύ μικρή ηλικία τα παιδιά.
«Όταν τελειώνω ένα βιβλίο, έχω γνωρίσει ένα σωρό πρόσωπα και πράγματα. Χωρίς να κουνηθώ από τη θέση μου έχω πάει στη ζούγκλα, στο φεγγάρι, στο βυθό της θάλασσας. Έχω γίνει σύννεφο, πεταλούδα, λουλούδι. Έχω μιλήσει με τα ζώα, τα δέντρα, τα πουλιά…» έγραψε κάποτε μια μικρούλα μαθήτρια.
Αυτά περίπου θα αισθανθεί και ο αναγνώστης των βιβλίων- όλων των βιβλίων- και φυσικά η Ράνια Μπουμπουρή τα εκφράζει μια χαρά:
Με το βιβλίο μου… πάει η μοναξιά!
Φορά το καπέλο της και…
          «γεια χαρά»!
Η Ράνια Μπουμπουρή είναι, επίσης, επιμελήτρια εκδόσεων και μεταφράστρια. Φοίτησε στο Τμήμα Δημοσιογραφίας και Μέσων Μαζικής Επικοινωνίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και ζει οικογενειακώς στην Αθήνα· ήδη κυκλοφορούν εικοσιένα βιβλία της για παιδιά ενώ έχει μεταφράσει περισσότερα από εξήντα βιβλία παιδικής και νεανικής λογοτεχνίας από τα αγγλικά και τα γαλλικά. Συνεργάζεται με ηλεκτρονικά περιοδικά βιβλίου με συνεντεύξεις, άρθρα κλπ.
Πριν κλείσω θέλω να αναφερθώ ιδιαιτέρως στα βιβλία της «Μια τρελή τρελή ΑΒ», «Ένα τρελό τρελό Αριθμητάρι» και «Ένα τρελό τρελό Αγρόκτημα».
Και να προσθέσω ότι η εικονογράφηση Σίσυς Κυλερτζή είναι χαρούμενη και ευφάνταστη· ταιριαστή στο καλό αυτό βιβλίο.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου